RDS در رادیو پخش خودرو چیست؟

اگر برای شما سوال است که RDS چیست و چه کاربردی دارد باید تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. معمولاً در مشخصات رادیو پخش یا بر روی دستگاه لوگوی RDS وجود دارد. به دلیل فعال شدن این سیستم در ایران، لوگو یا مشخصات این سیستم در محصولات ساخت داخل ایران نیز از این پس وجود خواهد داشت. حال به معرفی این سیستم می پردازیم. RDS یک سرویس رادیویی است که بر روی موج FM فعال است. وظیفه‎‌ی این سرویس ارسال دیتا بر روی موج FM می باشد. دستگاههایی که این قابلیت را دارا می باشند به شما این امکان را می دهند تا از فرستنده‌ی رادیویی اطلاعات دیگری را نیز دریافت کنید. این اطلاعات شامل نوشته‌های متنی (ترافیکی یا اطلاعات برنامه‌ی در حال پخش) و آلارمهای هشدار دهنده می باشد.

سرویس رادیویی RDS در چه زمان و کدارم کشور ایجاد شد؟

RDS یا RADIO DATA SYSTEM در سال 1982 در کشور انگلستان راه اندازی و سپس از آنجا به دیگر نقاط اروپا و آمریکا گسترش یافت. این سرویس رادیویی دارای بخشهای مختلفی است که تمامی آنها در انگلستان فعال می باشند. این سرویس علاوه بر سرویسهای عمومی دارای بخشهای دیگری نیز برای دستگاههای در حال حرکت و دستگاههای موبایل می باشد.

RDS

انواع سرویسهای RDS به شرح زیر می باشد :

سرویس PS :

یکی از اولین سرویسهای RDS سرویس Programme Service می باشد. این سرویس به معرفی برنامه هایی که در حال پخش می باشد، می پردازد. با استفاده از اطلاعاتی شامل نام برنامه و نام شبکه که با حروف انگلیسی و  دارای 8 کاراکتر این سرویس در اختیار شما می گذارد می توانید برنامه ها را مرتب سازی کنید. دیگر تنها بر اساس فرکانس، برنامه ها و شبکه ها در دسترس شما قرار نمی گیرد.

سرویس AF :

سرویس Alternative Frequncy یا فرکانس جایگزین یکی دیگر از سرویسهای کاربردی RDS است. برخی از برنامه های رادیویی بر روی چند فرکانس پخش می شوند. این کار به دلیل یکسان نبودن کیفیت فرکانسها در همه‌ی مناطق است. این سرویس باعث می شود تا دستگاه رادیو پخش بصورت خودکار بهترین فرکانس را پیدا و از طریق آن برنامه را پخش کند. در کشورهای دیگر این پخش بر روی چند فرکانس در یک شهر تا بین چند شهر وجود دارد و در یک منطقه از یک شهر تا منطقه‌ی دیگر از آن شهر اختلاف فرکانس باعث بهتر شدن کیفیت دریافتی می شود. مثلا در شمال یک شهر فرکانس بهتر با جنوب همان شهر متفاوت است. در ایران این سیستم فرکانس جایگزین از یک شهر تا شهر دیگر وجود دارد و فرکانس یک برنامه از شهری تا شهر دیگر متفاوت است. شما با تغییر محل متوجه می شوید که دستگاه بصورت خودکار فرکانس را عوض می کند و همان برنامه را بر روی فرکانس دیگر دریافت می کنید.

سرویس PTY :

سرویس Programme Type به نوعی کامل کننده‌ی سرویس PS می باشد. در سرویس PS نام برنامه اعلام می شود اما در PTY، ماهیت و محتوای برنامه‌ی در حال پخش است که اعلام و اطلاع رسانی می شود. در سرویس PTY برنامه ها در 29 گروه از پیش تعریف شده با توجه به ماهیت، دسته بندی می شود. دسته بندی برنامه ها بر اساس موضوعاتی مانند ورزش، اخبار، موسیقی و… . برای دسترسی بهتر به برنامه ها با موضوع مورد نظر میتوان در تمام شبکه ها جستجو کرد. مثلاً اگر Music را انتخاب و جستجو کنید تمام شبکه هایی که در حال پخش موسیقی بر روی موج FM هستند را جستجو می کند و شبکه هایی که در حال پخش موسیقی هستند را معرفی می کند. یکی از کاربردی ترین و محبوبترین سرویسهای RDS این سرویس است.

سرویس RT :

سرویس Radio Text اطلاعاتی در رابطه با برنامه های در حال پخش در اختیار شنونده می گذارد. اگر در هنگام گوش دادن به رادیو دوست داشته باشید بدانید که نام مجری چیست؟ یا خواننده‌ی آهنگ در حال پخش چه کسی می باشد؟ برنامه‌ی بعدی چیست؟ این سرویس دقیقا این اطلاعات و مشابه آن را در اختیار شنونده می گذارد. شیوه‌ی اطلاع رسانی اسن سرویس نیز بصورت متنی است که بر روی نمایشگر دستگاه پخش قابل مشاهده است. حداکثر تعداد کاراکتر این سرویس 64 عدد می باشد.

دو روش برای دریافت اطلاعیه های ترافیکی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

سرویس TA :

سرویس Traffic Announcements یا اطلاعیه های ترافیکی که دریافت آن از طریق آلارم و هشدار است. این سرویس با استفاده از بوق هشدار میدهد که ترافیک در چه وضعیتی است. از شدت آلارم میتوان فهمید که ترافیک در چه وضعیتی است. امکان فعال و غیر فعال سازی این سرویس نیز وجود دارد.

سرویس TP:

سرویس Traffic Programme از طریق نوشتاری که بر روی صفحه ظاهر می کند اطلاعیه‌ی ترافیکی را منتشر و اطلاع رسانی می کند. این سیستم بطور عمومی وضعیت ترافیک شهر و راهها را بصورت متناوب اعلام می کند.

سرویس RDS دارای سرویسهای دیگری نیز می باشد که امکان فعال شدن از طریق فرستنده را دارد و به اختصار در ادامه معرفی می شوند :

سرویس CT :

Clock Time and Date

سرویس DI :

Decoder Identification

سرویس PTY :

Dynamic Ptyindicator

سرویس EON :

Enhanced other Networks Information

سرویس MS :

Music Speech Switch

سرویس PIN :

opendata applications

سرویس TMC :

Traffic Massage Channel

 

RDS

دیدگاهتان را بنویسید