سیستم DECT چیست؟

حتماً شما هم هنگام خرید تلفن بی سیم این عبارت را دیده اید که در مشخصات تلفن بی سیم، شرکت سازنده نوع سیستم را سیستم DECT با شماره‌ی مخصوصی اعلام نموده است. اگر به دنبال این هستید که بدانید این سیستم چیست و کاربرد آن در تلفن های بی سیم چگونه است با ما همراه باشید.

سیستم یا فناوری DECT نوعی استاندارد برای تلفن های بی سیم است. واژه‌ی DECT از ابتدای عبارت Digital Enhanced Cordless Telecommunications گرفته شده است.

برای توضیح بهتر فناوری Digital Enhanced Cordless Telecommunications ابتدا توضیحاتی لازم است که اهمیت این سیستم را بتوان بهتر درک کرد.

امروزه به دلیل استفاده‌ی بسیار زیاد از تلفن های همراه، تلفن های ثابت مانند قبل مورد استفاده قرار نمی گیرند اما باید گفت که تلفن های ثابت با بی سیم امکاناتی دارند که تلفن های همراه فاقد آن می باشند و اکثراً اطلاعی از این امکانات ندارند تا در مواقع لازم بتوانند از این قابلیت های کارساز استفاده کنند. کیفیت صدای تلفن بی سیم از هر تلفن همراهی بهتر، پوشش ارتباطی بسیار قوی تر، هزینه‌ی کمتر و… . امروزه تلفن های بی سیم با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث می توانند ارتباط بین تلفن همراه و گوشی بی سیم را برقرار کنند. این تلفن ها همچنین دارای منشی تلفنی نیز می باشند. فناوری DECT نیز دقیقاً برای راحتی و کیفیت بهتر تلفن های بی سیم طراحی گردیده است. در ادامه به معرفی این سیستم می پردازیم.

معرفی فناوری یا سیستم DECT :

DECT فناوری یا سیستمی است که به معنای افزایش کیفیت ارتباطات بی سیم دیجیتال می باشد. این سیستم استانداردی است که ابتدا توسط اداره‌ی استاندارد ارتباطات اروپا (ETSI) جهت تلفن های بی سیم مورد استفاده قرار گرفت. این استاندارد برای تلفن های بی سیم در داخل و خارج ساختمان (فضای باز و بسته) در نظر گرفته شد. ETSI در ابتدا این فناوری را در اروپا توسعه داد. پس از اروپا این فناوری در دیگر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار گرفت. این استاندارد به دلیل داشتن راه کارهای مختلف و ساده برای سیستم تلفن آنالوگ و حتی مراکز تلفن یا VOIP به سرعت فراگیر و در اکثر نقاط مورد استفاده قرار گرفت.

از پیشینه و چگونگی شکل گیری این فناوری که بگذریم باید اشاره کرد که DECT شامل یک یا چند پایه یا BASE STATIONS و یک یا چند گوشی بی سیم DECT می باشد. پایه‌ ها به وسیله‌ی یک خط تلفن PSTN به مرکز تلفن متصل می شوند. ارتباط این پایه ها و گوشی های بی سیم از طریق فناوری بی سیم برقرار می شود. پس از ارتباط تلفن بی سیم دیجیتال به پایه این امکان فراهم می شود که بی سیم با مرکز تلفن متصل و ارتباط برقرار کند.

فناوری DECT برای ارتباط صوتی امن بین بی سیم و پایه از یک لینک رادیویی استفاده می کند. فرکانس سیستم DECT در تمام نقاط جهان به غیر از آمریکای شمالی در بازه‌ی 1880 تا 1900 مگاهرتز می باشد. در آمریکای شمالی این فرکانس در بازه‌ی 2400 تا 2483 مگاهرتز میباشد. این فرکانس در مرکز تلفن و تلفن سنتی آنالوگ قابل استفاده می باشد.

کارکرد سیستم DECT چگونه است؟

فناوری و سیستم DECT در بهتر شدن کیفیت صدا، امنیت و از بین بردن نویز و پارازیت بسیار موثر است. این فناوری باعث می شود تا تلفن پایه یا دستگاه مرکزی در هر 30 ثانیه یک لیست از RSSI کانال های آزاد با بررسی قدرت RFهای اطراف تهیه کند. در لیست RSSI کانالهایی که تداخل کمتری دارند برای برقراری ارتباط بین بی سیم و پایه انتخاب میشوند. این ویژگی سیستم DECT باعث می شود تا در هنگام برقراری تماس کمترین تداخل با دیگر دستگاهها بوجود آید و کیفیت مکالمه افزایش چشمگیری داشته باشد. این سیستم باعث می شود تا مکالمه در کانالهای آزاد صورت گیرد و از تداخل ارتباط بی سیم، خط روی خط شدن و استراق سمع جلوگیری شود.

اگر در مکانی هستید که می خواهید از تلفن های بی سیم به صورت گسترده استفاده کنید این سیستم بهترین گزینه برای سازمان یا مکانی است که شما میخواهید در آن از بی سیم استفاده کنید.

مزایای سیستم DECT :

بطور خلاصه باید گفت که سیستم DECT دارای کیفیت صدای بهتر، عدم تداخل و امنیت بیشتر میباشد. این سیستم بدون قطعی و اختلال است. در هنگام خرید تلفن در قسمت مشخصات، قسمتی وجود دارد که تعداد کانالهای ارتباطی تلفن را اعلام کرده است. هرچقدر این کانالها بیشتر باشد میزان اختلال و خط روی خط شدن کاهش می یابد. کیفیت مکالمه بهتر و امنیت مکالمه بالاتر خواهد بود. این سیستم قابلیت افزایش پوشش رادیویی در مکانهایی که کابل کشی وجود ندارد را دارد. با استفاده از ریپیترها می توان سطح منطقه‌ی تحت پوشش را افزایش داد. قابلیت Handover پایه های DECT امکان جابجایی از پایه‌ی 1 به پایه‌ی 2 را فراهم می کند. در این شرایط می توان در سازمان یا ساختمانی که نیاز به برد بیشتر تلفن وجود دارد مشکل تلفن بی سیم را حل کرد. تلفن های DECT در مقابل تلفن های WiFi از مزایای بیشتر و بهتری برخوردارند. از مزایای این تلفن ها نسبت به وای فای می توان به برد بیشتر، کیفیت صدای بهتر و مصرف شارژ باتری کمتر نام برد. با استفاده از تلفنهای دکت می توان بین تلفن ها در یک مکان مکالمه‌ی داخلی رایگان برقرار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید