توان دستگاه یا وات چیست؟

به یکای سنجش توان در سیستم استاندارد بین المللی واحدها وات می گویند. وات را با حرف بزرگ W نمایش می دهند. هر یک وات با یک ژول انرژی در یک ثانیه برابر است. به عبارت دیگر وات بیانگر آهنگ مصرف یا تولید انرژی می باشد.

شاید کنجکاو باشید که بدانید نام وات از کجا انتخاب شد؟

جیمز وات دانشمند اسکاتلندی بود که در سال 1736 در شهر گریباک اسکاتلند به دنیا آمد. به دلیل ضعف جسمانی والدین او تصمیم گرفتند او را به مدرسه نفرستند و خد تعلیم و تربیت او را به عهده بگیرند. به مرور زمان در کودکی استعداد درخشان وی در زمینه ی فنی و مهندسی آشکار شد. تا آنجا که در عالم کودکی وسیله ای الکتریکی ساخت و به وسیله ی آن به دوستانش شوک وارد می کرد. رفته رفته استعدادهای او مسیر آینده ی زندگیش را به وی نشان داد. زندگی سخت و طاقت فرسای او باعث شده بود که مردی سخت تلاشگر تربیت شود و از دوران نوجوانی مشغول کار شود. در دانشگاه محل تحصیلش یکی از اساتید آنجا که متوجه هوش و استعداد وی شده بود اتقی را در اختیارش گذاشت تا بتواند در آنجا به کارهایش برسد و تحقیقات خودش را کامل کند. در سال 1764 نقطه ی عطفی در زندگی او به وجود آمد. او موتور بخاری را تعمیر کرد. پس از ماهها تلاش و زحمت آن موتور تعمیر شده بود و جیمز وات تجارب گران بهائی کسب کرده بود. این ماهها تلاش باعث شده بود که اصول کاربردی موتور بخار در ذهنش نقش ببندد.

در این راه سخت همسر و دوستی فداکار بود که او را همراهی کرد و نگذاشت تا تلاش های جیمز وات از دست برود. تحمل این سختی ها و از دست دادن اتاق در دانشگاه تا بدهی های زیاد و … ممکن نبود اگر مارگارت میلو نبود. اما نقطه ی امید دوباره ی زندگی وی اختراع جدیدی بود که داشت. اما این دوست او دکتر جان روباک بود که پذیرفت بدهی های او را پرداخت کند و این اختراع وات را نیز به ثبت برساند. اما این نقطه ی عطف به نا امیدی تبدیل شد. دکتر جان روباک مقروض شده بود و دیگر امکان حمایت از وات را نداشت. آغاز این نا امیدی ابتدا از اداره ی ثبت اختراع لندن شروع شد. آنها بهائی برای اختراع وات قائل نبودند. حالا وات ناامید و خسته به خانه بازگشت و از مشکلات دوستش نیز با خبر شد. اما دست روزگار به واسطه ی همان دکتر جان روباک برایش راه تازه ای گشود. دکتر جان روباک با یکی از دوستان کارخانه دارش در مورد وات و اختراعش صحبت کرده بود. این شخص کسی نبود جز ماتیو بالتن که پذیرفت با جیمز وات کار کند تا او موتور بخارش را بسازد. جیمز وات موفق شد در سال 1769 موتور خود را بسازد.

جیمز وات پس از این اختراع مشهور شد و آوازه اش اروپا را فرا گرفت. اختراع او راه انقلاب صنعتی را هموار کرد و به یکی از نمادهای آن تبدیل شد. تعداد تولید کالا در کارخانه ها افزایش یافت، حمل و نقل آسانتر شد و…. سرانجام جیمز وات در سال 1819 چشم از جهان فرو بست.

 

دیدگاهتان را بنویسید