تفاوت موتور القایی و یونیورسال در چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین این دو نوع موتور وجود دارد که همه جا در معرفی محصولاتی مانند کارواش از آن استفاده می شود. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است تا پایان این نوشته با ما همراه باشید و آن را مطالعه کنید.

ابتدا سوال اصلی این است که بدون توجه به نوع دستگاه مورد نظر اصلاً موتور یونیورسال (ذغالی) و یا القایی (دینامی) چه تفاوتی دارند ؟

موتور یونیورسال یا ذغالی :

موتور یونیورسال نوعی از موتور سری است که هم با جریان DC و هم با جریان AC می توان بکار برد. به دلیل کار با هر دو نوع جریان به آن UNIVERSAL یعنی جهانی می گویند. موتور یونیورسال اغلب با جریان متناوب عمل می کند. موقعی که یک موتور DC به جریان متناوب متصل شود، چونکه جریان مستقیم سری بین دو عدد سیم پیچ میدان و آرمیچر، جریان مستقیم و نامتناوبی از سیم پیچ میدان موتور و آرمیچر رد می شود. پس از عبور این جریان مستقیم در نتیجه گشتاور ثابتی تولید می کند. امتیاز این موتورها در این است که می توان تغذیه ی AC را بر روی این موتورها بکار برد. از دیگر امتیازات این موتورها گشتاور بالا می باشد. اندازه ی کوچک، جمع و جور نیز باعث استفاده ی آنها در دستگاه های الکترونیکی خانگی می باشد. این موتورها بسیار مناسب استفاده در این گونه کالاها هستند ولی در صنایع بزرگ از آنها استفاده نمی شود. دلیل این امر تعمیر و نگهداری آن هاست. چرا که برای دستگاه های پر مصرف صنعتی جوابگو نیست ولی در مصارف خانگی بخوبی بکار می آیند. این موتورها در جاروبرقی، لوازم برقی آشپزخانه ( مانند: مخلوط کن، آبمیوه گیری و… )، ابزارآلات برقی کوچک (دربل، مینی سنگ، فرز و …)، پمپ کارواش و… استفاده می شود. اصلاحاً به ایمن موتورها ذغالی هم گفته می شود.

موتور القایی

موتور القایی (دینامی) :

موتور القایی عمومی ترین موتورهایی هستند که در دستگاه های صنعتی و وسایل الکترونیکی صنعتی استفاده می شود. طراحی ایمن نوع موتور القایی AC ساده و مقاوم تر می باشد. بهای تمام شده ی پایین تر، هزینه نگهداری پایین تر و استفاده ی آسان تر در وسایل الکترونیکی از جمله مزایای این موتور می باشد. این نوع موتور دارای تنوع بالایی می باشد. در کل باید گفت که ساخت و طراحی موتورهای AC از موتورهای DC  آسانتر است اما در قسمت کنترل سرعت و گشتاور موتور باید دقت بسیار زیادی در طراحی آن داشت. از انواع موتورهای القایی می توان به تکفاز و سه فاز نام برد. مثلاً بعضی از پمپ های کارواش دارای موتور القایی تک فاز و در برخی دیگر القایی سه فاز می باشد. موتور القایی تک فاز جهت مصارف خانگی و نیمه صنعتی به کار برده می شود. روتور در این موتور تک فاز از نوع قفس سنجابی می باشد. اما موتور القایی سه فاز استفاده ی صنعتی دارد و در دستگاه های سنگین تر از نظر کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید