کمپرسور چیست ؟

کمپرسور در واقع مهمترین قطعه از یک دستگاه کولر گازی می باشد. کمپرسور قطعه ای است که با فشردن گاز عمل افزایش فشار گاز را انجام می دهد. در عمل این قطعه مرکز سیستم تبرید در کولر گازی می باشد. کمپرسور گاز را از اواپراتور مکش می کند و به طرف کندانسور می فرستد. سیستم تبرید به گونه ای کار می کند که باید فشار در قسمت رانش قوی و در قسمت مکش ضعیف تر باشد. این اختلاف فشار توسط کمپرسور ایجاد می شود و جریان مبرد را در سراسر سیستم برقرار می کند. کمپرسور کولر گازی در سه نوع مختلف می باشد.

انواع کمپرسور compressor :

  1. روتاری
  2. پیستونی
  3. اسکرول

کمپرسور روتاری : 

کمپرسور روتاری دارای تیغه هایی است که چرخش کامل 360 درجه دارند. ماده مبرد توسط تیغه های دایره‌ای مکش می شود و در شیارهای کمپرسور به حرکت در می آیند. این تیغه های چرخان به سرعت در حال چرخیدن هستند. پس از تماس ماده مبرد با تیغه های چرخان، گاز به سمت خروجی هدایت می شود. با هدایت گاز یا مبرد به سمت خروجی این گاز فشرده و کمپرس می شود. مبرد با فشار بالا وارد سیستم دستگاه می شود. به دلیل نوع کارکرد، این کمپرسور از صدای کمتر، مصرف انرژی پایین تر و کارایی بالاتر برخوردار است. به نسبت کمپرسورهای دیگر، کمپرسور روتاری هزینه نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد. این کمپرسور در مناطق معتدل و مرطوب کارایی بهتری دارد.

برای آشنای با دیگر قطعات کولر گازی پیشنهاد می شود این مقاله را مطالعه بفرمایید :

معرفی قطعات و راهنمایی خرید کولر گازی :

کمپرسور-روتاری

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی :

کمپرسور پیستونی که اولین نوع کمپرسور کولر گازی می باشد دارای پیستون است و این پیستون داخل سیلندر می باشد. با حرکت پیستون داخل سیلندر گاز یا مبرد داخل محفظه‌ی کمپرسور مکش می شود. پیستون به سمت پایین حرکت می کند و گاز را متراکم می کند و به سمت خروجی هدایت می کند. به این طریق گاز داخل کمپرسور فشرده و کمپرس می شود. از مزایای این کمپرسور می توان به قیمت پایین تر و هزینه‌ی کمتر خدمات به دلیل رایج بودن اشاره کرد. مهمترین نقطه ضعف این کمپرسور صدای زیادی است که تولید می کند. از صدای زیاد این کمپرسور که بگذریم نقاط ضعف دیگر داشتن مصرف انرژی بالا و راندمان کاری پایین می باشد.

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی
کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی

کمپرسور اسکرول یا مارپیچی :

کمپرسور اسکرول بهترین نمونه‌ی موجود کمپرسور جهت استفاده در کولر گازی می باشد. این کمپرسور دارای دو عدد مارپیچ می باشد. یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری متحرک است. مارپیچ متحرک به سمت ثابت حرکت می کند و نحوه‌ی چیدمان به گونه ای است که بر خلاف یکدیگر حرکت می کنند. مبرد یا گاز به این وسیله هم فشرده می شود و هم به سمت قسمت خروجی منتقل می شود. داخل این کمپرسور و نحوه‌ی فشرده سازی به شکل حلزونی می باشد و با این سیستم تشریح شده کمترین صدا را ایجاد می کند. مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالا و راندمان بالا از دیگر مزایای این کمپرسور است. قیمت این کمپرسور از مدل های قبلی بالاتر و به صرفه نیست که در کولرهای گازی خانگی استفاده شود. این کمپرسور مناسب کولرهای بزرگ و مخصوص می باشد.

کمپرسور اسکرول یا مارپیچی
کمپرسور اسکرول یا مارپیچی
کمپرسور اسکرول یا مارپیچی

دیدگاهتان را بنویسید