راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف :

در ادامه‌ی مجموعه مقالات مربوط به انتخاب و خرید لوازم خانگی، یکی از مهمترین موضوعات که مورد توجه اکثر خریداران قرار می گیرد همین مقدار مصرف انرژی دستگاه و راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف می باشد. در وبلاگ فروشگاه اینترنتی بازرگانی بیگی مقاله‌ای مربوط به راهنمای خرید لوازم خانگی وجود دارد که تمام ابعاد مربوط به بهترین انتخاب لوازم خانگی در آن شرح داده شده است. اگر این نوشته را مطالعه نمایید انتخاب آسانتری خواهید داشت اما موضوع بهینه بودن دستگاه از نظر مصرف انرژی را در این مقاله بصورت جداگانه قرار داده ایم. در این مقاله سعی شده است تا کاملترین بررسی در مورد خرید لوازم خانگی کم مصرف ارائه شود. پس از مطالعه‌ی این مقاله می توانید به صورت کاملاٌ آگاهانه از بین دستگاههای مختلف بهترین دستگاه را انتخاب نمایید. در بازار لوازم خانگی تنوع گسترده‌ای در محصولات وجود دارد که نمی توان بدون آگاهی انتخاب مناسبی داشت. هر دستگاهی را که بخواهید انتخاب کنید با تنوع گسترده‌ای مواجه می شوید که نمی دانید باید کدام دستگاه را انتخاب کنید. ما در این مقاله سعی می کنیم تا از زاویه‌ی دیگر محصولات لوازم خانگی را بررسی کنیم و در انتخاب دستگاه مورد نظرتان به شما کمک کنیم.

راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف :

هنگام انتخاب لوازم خانگی باید به چه نکاتی توجه کنم؟

برای بررسی بهتر این موضوع که راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف است باید ابتدا به اقدامات اولیه برای انتخاب یک دستگاه می پردازیم. هنگامی که در حال خرید یک وسیله‌ی جدید برای خانه هستید باید به برچسب انرژی آن توجه کنید. برچسب انرژی به شما می گوید که این دستگاه چقدر انرژی مصرف می کند و آن را با وسایل مشابه مقایسه می کند. برچسب انرژی می تواند به شما کمک کند تا وسایلی را پیدا کنید که کمترین میزان انرژی را مصرف می کنند. همچنین باید اندازه دستگاه مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.

برچسب های انرژی چگونه کار می کنند؟ (راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف باتوجه به برچسب انرژی)

دستگاه‌ها برای میزان مصرف انرژی در طول استفاده معمولی آزمایش می‌شوند. این به آنها امتیازی در مقیاس A تا G می دهد که A کارآمدترین محصول در کلاس خود است و G کمترین کارایی را دارد. برخی از لوازم خانگی از مقیاس قدیمی‌تر، از A+++ تا G استفاده می‌کنند که A+++ کارآمدترین آنهاست. به طور کلی لوازم خانگی بر اساس اندازه آنها دسته بندی می شوند. این بدان معنی است که دو دستگاه با اندازه های مختلف با رتبه انرژی یکسان ممکن است مقادیر متفاوتی از برق مصرف کنند. به عنوان مثال، یک یخچال فریزر 265 لیتری درجه G می تواند حدود 85 پوند (65 کیلوگرم CO2e) در سال هزینه داشته باشد، در حالی که یک یخچال فریزر بزرگتر 424 لیتری با درجه F بهتر می تواند حدود 95 پوند (70 کیلوگرم CO2e) در سال هزینه داشته باشد. بهتر است برچسب انرژی دستگاه را بررسی کنید و به دنبال محصولی با بهترین رتبه انرژی برای اندازه مورد نیاز خود باشید.

مصرف انرژی در دستگاههای مختلف :

ما فهرستی از نحوه‌ی خرید کم مصرف ترین لوازم خانگی را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کنیم خرید جدید یا دست دوم خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. هر راهنمای خرید لوازم خانگی حاوی نکاتی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  • در مورد نحوه خواندن برچسب راهنمای انرژی دستگاه
  • مواردی که در یک دستگاه کم مصرف باید به دنبال آن باشید
  • اینکه کدام مدل ها با بودجه‌ی شما بهتر هماهنگ است

راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف در دستگاههای مختلف متفاوت است. در ادامه لیستی قرار دارد که محصولات مختلف لوازم خانگی چگونه باید با معیار مقدار مصرف انرژی انتخاب شوند.

یخچال فریزر

یخچال و فریزر یکی از پرکارترین لوازم خانگی در هر خانه‌ای می باشد که معمولاً 13.7 درصد از مصرف انرژی خانه را به خود اختصاص می دهد. به عبارت دیگر داشتن یخچال های کم مصرف از نظر اقتصادی بسیار منطقی است! رعایت نکات مربوط به راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف در مورد یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است. اما سوال این است که کدام مدل یخچال کم مصرف را باید انتخاب کنید؟ بهترین یخچال های موجود در بازار کدامند؟ و در هنگام خرید یخچال به چه نکاتی باید توجه کرد؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا همه چیز را برای شما حل کنیم.

هنگام خرید یخچال جدید کم مصرف به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید یخچال به نکته‌های زیر توجه نمایید.

  • فضای یخچال را اندازه بگیرید. حداقل یک فاصله 1 اینچی یا 2.5 سانتیمتری در اطراف دستگاه برای جریان هوای کافی بگذارید. فراموش نکنید که در رابطه با دیوارها، کابینت ها و وسایل مجاور چه مقدار فضایی برای باز شدن درب نیاز دارد.
  • نیازهای خانواده خود را در نظر بگیرید و اندازه مناسب را بدست آورید. اندازه استاندارد یک یخچال در فوت مکعب چقدر است؟ یخچال ها در اندازه های مختلف تولید می شوند، اما کم مصرف ترین یخچال ها معمولا 16 تا 20 فوت مکعب هستند.
  • دارا بودن یخ ساز و خروجی آب و یخ در بیرون دستگاه باعث راحتی بیشتر در استفاده از دستگاه می شود و نیاز به باز کردن درب را کاهش می دهند که به نوبه‌ی خود به فریزر کمک می کند دمای ثابت را راحت‌تر حفظ کند. اما مصرف انرژی یخچال را 14 تا 20 درصد افزایش می دهند و معمولاً هزینه خرید یخچال را نیز افزایش می دهند.
  • به دنبال یخچالی با کلید «صرفه‌جویی در انرژی» باشید. این سوئیچ به شما امکان می دهد کویل های گرمایشی را که از متراکم شدن جلوگیری می کنند خاموش کنید. این به شما امکان می دهد تا گرمکن های ضد تعریق یخچال را بهتر کنترل کنید که می تواند هزینه انرژی یخچال شما را 5 تا 10 درصد کاهش دهد.
  • یک یخچال دارای استانداردهای لازم را در نظر بگیرید. جستجوی یخچال با صرفه جویی در مصرف انرژی را به یک کار ساده‍‌تر تبدیل کنید. این مدل‌ها معمولاً از استانداردهای کلی کارایی دستگاه فراتر رفته و اغلب واجد شرایط تخفیف هستند.
  • عدد واقعی مصرف انرژی را روی برچسب انرژی مقایسه کنید تا بتوانید کارآمدترین یخچال را پیدا کنید.

چگونه برچسب انرژی یخچال را بخوانیم؟

به دنبال برچسب انرژی بر روی یک دستگاه باشید تا یخچال های کم مصرف را پیدا کنید و میزان انرژی مصرفی آنها را مقایسه کنید. ما یک برگه‌ی برچسب انرژی بر اساس متداول ترین معیارهای مورد استفاده در برچسب های انرژی گردآوری کرده ایم. برچسب انرژی محصولات ایرانی با غیر ایرانی تفاوتهای اندکی دارد اما از نظر اطلاعات فنی مشابه یکدیگر هستند.

  • نام برند و مدل یخچال
  • رده‌ی مصرف انرژی
  • میزان مصرف انرژی (کیلو وات-ساعت در سال)
  • حجم قسمت یخچال
  • حجم قسمت فریزر
  • میزان بلندی صدای دستگاه
  • و…

کدام سبک یخچال بازده انرژی بیشتری دارد؟

هنگام خرید یخچال به محل قرار گرفتن فریزر دقت کنید. جای قرارگیری فریزر تاثیر مستقیمی بر روی بهره وری انرژی دارد. بهره وری انرژی در فریزرهای پایین، یخچال های ساید بای ساید، یخچال های فریزر بالا و یخچال های ساید بای ساید متفاوت است و دلیل آن این است که فریزر در کجا قرار دارد. کم مصرف ترین نوع یخچال یک یخچال فریزر در بالا می باشد.

چرا یخچال فریزر در بالا، کم مصرف ترین یخچال است ؟

در حالی که ممکن است به نظر برسد که داشتن یخچال با فریزر در بالا یا پایین واقعاً فقط به این بستگی دارد که آیا می خواهید خم شوید تا مواد مورد نظر خود را بیرون بیاورید یا نه، این محل قرارگیری فریزر در رابطه با کمپرسور است که باعث می شود تفاوت انرژی کمپرسور که نزدیک به پایین است گرما تولید می کند. این گرما دستیابی و حفظ دمای ایده آل را برای فریزر پایینی دشوارتر می کند. مدل های فریزر بالا دورتر از کمپرسور هستند و بنابراین می توانند دمای ایده آل را با استفاده از انرژی کمتر حفظ کنند.

نکات بیشتر برای صرفه جویی در یک یخچال جدید :

نکته‌ی دیگری که هنگام خرید یخچال باید در نظر داشت پتانسیل آنها برای تعمیرات پرهزینه است. یخچال های ساید بای ساید با یخ ساز بیش از دو برابر بیشتر از یخچال های فریزر در بالا یا پایین نیاز به تعمیر دارند. یک مطالعه‌ی Consumer Reports در کشور آمریکا نشان داد که یخچال های ساید بای ساید با یخ ساز دارای نرخ تعمیر 36 درصدی هستند. برای یخچال فریزرهای بالا یا پایین با یخ ساز نرخ تعمیر 28 درصد می باشد و برای یخچال فریزر بالا یا پایین بدون یخ ساز نرخ تعمیر 15 درصد است.

ماشین ظرفشویی

راهنمای انتخاب ماشین ظرفشویی کم مصرف :

مردم بطور قطع می توانند بدون ماشین ظرفشویی زندگی کنند اما بیایید صادق باشیم، چه کسی می خواهد؟ امروزه در اکثر خانه ها این دستگاه وجود دارد و رعایت موارد اشاره شده در راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف می تواند بسیار کمک کننده باشد تا از مصرف انرژی کاسته شود و در هزینه‌های خانواده صرفه جویی گردد.

سوال اینجاست که چگونه بهترین ماشین ظرفشویی کم مصرف را پیدا کنیم؟ با فرض اینکه در حال تعویض ماشین ظرفشویی قدیمی خود هستید ممکن است از قبل اندازه ماشین ظرفشویی و شاید حتی رنگ ماشین ظرفشویی مورد نظر خود را بدانید. این می تواند انتخاب شما را آسان‌تر نماید. با این حال وقتی صحبت از بهره وری انرژی می شود سؤالات و نکات زیادی پدیدار می شوند.

هنگام خرید ماشین ظرفشویی جدید کم مصرف به چه نکاتی باید توجه کنید؟

خوب شما تصمیم گرفته اید که یک ماشین ظرفشویی کم مصرف بخرید. مواردی که در اینجا و قبل از خرید ماشین ظرفشویی جدید خود باید توجه کنید عبارتند از :

هزینه آب و برق خود را مشخص کنید هزینه های تخمینی راه اندازی ماشین ظرفشویی معمولاً روی برچسب های محصول موجود است. به گزینه های تکنولوژی ماشین ظرفشویی نگاه کنید. ماشین‌های ظرفشویی امروزی فراتر از محدود کردن مصرف آب بهبود یافته‌اند. فناوری بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی کم‌مصرف امروزی نیز به کارآمدتر شدن آنها در مصرف انرژی و مصرف آب کمک می‌کند. برای مثال حسگرهای خاک، میزان کثیف بودن ظروف را در طول چرخه آزمایش می‌کنند. نتیجه ظروف تمیز با حداقل مصرف آب و انرژی شست‌وشو می شود. فیلتراسیون آب نیز بهبود یافته است. این همان چیزی است که مواد غذایی را از آب شستشو خارج می کند، که به نوبه خود استفاده موثرتر از آب و مواد شوینده را در طول یک چرخه امکان پذیر می کند. دهانه ها و خروجی ماشین ظرفشویی کارآمدتر به این معنی است که ماشین های ظرفشویی کم مصرف امروزی مواد شوینده و آب را با دقت بیشتری اسپری می کنند و به کاهش مصرف کلی آب ماشین ظرفشویی کمک می کنند.

میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی خود را تعیین کنید. ماشین های ظرفشویی قدیمی 10 تا 15 گالن در هر بار مصرف می کنند. یک خانواده چهار نفره معمولاً سالانه به طور متوسط 150 بار از دستگاه استفاده می کند که سالانه حدود 1800 گالن آب مصرف می کند. در مقابل، یک ماشین ظرفشویی جدید و استاندارد 5.5 گالن در هر بار مصرف می کند. شرکت هوم واتر ورکز می‌گوید که این امر می‌تواند منجر به کاهش سالانه‌ی مصرف آب ماشین ظرف‌شویی به میزان تقریبی 1000 گالن در سال شود. دیگر صرفه جویی دستگاههای جدید در هزینه انرژی کمتر برای گرم کردن آب کمتر نیز می باشد.

نحوه خواندن برچسب انرژی ماشین ظرفشویی :

  • نام برند و مدل دستگاه
  • رده‌ی مصرف انرژی
  • میزان مصرف انرژی (کیلو وات-ساعت در سال)
  • ظرفیت استاندارد برای شست‌وشوی اقتصادی
  • میزان مصرف آب دستگاه بر حسب ساعت در سال
  • کلاس راندمان خشک کردن از A تا G
  • میزان صدای دستگاه
  • و…

کولر گازی

نحوه انتخاب کولر گازی کم مصرف :

یکی از دستگاههایی که اختراع مدرنی برای زندگی راحت‌تر است کولر و وسایل تهویه مطبوع می باشد. یکی از مهمترین دستگاههایی که در خرید و انتخاب آن باید راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف را مطالعه کرد این دستگاه است. بطور کامل مشخص است که ضروریتر از تهویه مطبوع و هوای مطبوع برای انسان وجود ندارد. امروزه دستگاه‌های تهویه مطبوع از نوع پنجره‌ای گرفته تا سیستم‌های مرکزی، از انرژی بصورت کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر نسبت به قبل استفاده می کنند. با این توضیحات مشخص است که دیگر برای خنک شدن، قبض برق شما به دلیل مصرف بالای انرژی زیاد بالا نمی رود. اگر دستگاههای تهویه مطبوع کم مصرف وجود نداشتند هزینه‌ی قبوض بسیار بیشتر از چیزی بود که امروزه مشاهده می کنیم. این یک احساس فوق‌العاده است که از گرما و رطوبت طاقت فرسای تابستان به اتاقی برویم که تا دمای ایده‌آل خنک و بهاری شده است. با توجه به وجود دستگاههای سرمایشی و گرمایشی مختلف طی دهه‌های اخیر اما تهویه‌ی مطبوع هنوز یک اختراع به نسبت مدرن است!

BTU چیست؟

برای انتخاب کولر گازی باید اطلاعاتی از محیط مورد استفاده داشته باشید تا برای یافتن بهترین گزینه و به حداکثر رساندن بهره وری انرژی بهترین دستگاه را انتخاب کنید :

هنگام خرید یک کولر گازی کم مصرف جدید باید به چند نکته کلیدی و مهم توجه کنید که باعث مصرف کمتر انرژی و پایین نگه داشتن صورتحساب انرژی منجر می شود. ویژگی هایی که هنگام انتخاب کولر گازی باید به آن توجه کنید :

اندازه مناسب دستگاه برای فضای مورد نظر شما : هنگام انتخاب کولر گازی باید به اندازه‌ی آن بسیار دقت کنید. یک دستگاه کولر خیلی بزرگ هوا را خنک و مرطوب و لطیف می کند. یک کولر بسیار کوچک برای حفظ دمای تنظیم شده باید فشار زیادی را تحمل کند و بیشتر کار کند. در اثر این فشار هم استهلاک دستگاه بالاتر می رود و هم مصرف انرژی آن بیشتر می شود. اندازه و مشخصات فنی کولر گازی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید.

تنظیمات دمای قابل برنامه ریزی : امروزه حتی کولرهای قابل نصب در پنجره با نمایشگرهای دیجیتالی عرضه می شوند تا بتوانید دمای دقیقی را تنظیم کنید و حتی برنامه ریزی کنید که دستگاه هنگام بیرون رفتن از خانه خاموش و هنگامی که به خانه می آیید روشن شود. سیستم های تهویه هوای مرکزی اغلب با تنظیمات بیشتر و انعطاف پذیرتر وجود دارند.

تنظیمات صرفه جویی در مصرف انرژی : یکی دیگر از ویژگی هایی که در انتخاب بهترین کولر گازی باید به آن توجه کنید، تنظیم صرفه جویی در انرژی است. به این معنا که دستگاه پس از خنک شدن فضای شما نه تنها کمپرسور بلکه فن را نیز خاموش کند و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

بازدهی گرمایش COP چیست؟

رتبه‌بندی EER و SEER بالا : این دو رتبه‌بندی مرتبط (اما نه قابل تعویض) معیاری از بازده انرژی یک دستگاه خاص هستند که در BTU اندازه‌گیری می‌شوند. در همین حال، EER مخفف «رده‌بندی بازده انرژی» و SEER مخفف «رده‌بندی بهره‌وری انرژی فصلی» است. به طور کلی رتبه بالاتر به معنای کارایی بیشتر است و رتبه بندی SEER و EER را می توان هم برای دستگاه کولر گازی خانگی و هم برای سیستم تهویه مطبوع مرکزی یافت.

گواهینامه مصرف انرژی : زمانی که در مورد انتخاب بهترین کولر گازی برای خانه خود تصمیم می گیرید به دنبال گواهی و برچسب مصرف انرژی آن باشید. با تایید برچسب انرژی مبنی بر کم مصرف بودن دستگاه به این نتیجه می رسید که این دستگاه خاص استانداردهای کارایی بالاتری را نسبت به سایر مدل‌های مشابه رعایت کرده یا از آن فراتر رفته است.

کمپرسور چیست ؟

نحوه انتخاب سایز کولر گازی :

اندازه مناسب کولر گازی برای اطمینان از خنک شدن خانه شما بدون استفاده از انرژی اضافی مهم است. دستگاه های کولر گازی با کاهش رطوبت و کاهش دما کار می کنند. با این حال انتخاب اندازه مناسب آسان است زیرا وب سایت های مفیدی برای راهنمایی وجود دارند و نمودار BTU تهویه مطبوع را ارائه می دهند که به شما می گوید برای اندازه فضای خود به چه مدل اندازه نیاز دارید. به سادگی فضای خود را اندازه بگیرید. با داشتن اندازه‌ی متر یا فوت مربعی که می خواهید خنک کنید و با در نظر گرفتن نمودار BTU کولر گازی، متوجه می شوید برای آن اندازه فضا به چند BTU نیاز دارید.

هنگام انتخاب اندازه‌ی دستگاه تهویه مطبوع مرکزی برای خانه خود، مهم است که “تناژ” هر مدل را بررسی کنید. طبق استاندارد یک تن معادل 12000 BTU در ساعت است و اندازه‌ها معمولاً بین 1 تا 5 تن است. تناژ مورد نیاز برای تهویه مطبوع ممکن است بسته به عواملی مانند آب و هوای محلی و متراژ مربع خانه شما افزایش یابد.

اواپراتور (Evaporator) چیست؟

نحوه خواندن برچسب انرژی کولر گازی :

روش بهتر برای شناختن بیشتر در مورد مشخصات یک دستگاه کولر گازی خاص، بررسی برچسب انرژی و مشخصات فنی آن می باشد. این برچسب ها طبق قانون برچسب گذاری انرژی برای دستگاه کولر گازی کوچک و مرکزی الزامی است. این برچسبها اطلاعات زیادی را در مورد دستگاه اراپه می کنند. برچسب های انرژی روشی مفید برای مقایسه‌ی سریع مدل های مشابه بدون نیاز به صرف وقت زیاد برای تحقیق در مورد دستگاههای مختلف است.

اکسپنشن چیست؟ (شیر انبساط)

اطلاعات برچسب انرژی کولر گازی :

اطلاعات اشاره شده در مدلهای مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد.

  • علامت استاندارد و نوع دستگاه
  • شاخص بازده انرژی
  • نسبت بازده انرژی و EER (تا دو رقم اعشار)
  • ظرفیت سرمایش دستگاه (برحسب BTU بر ساعت بدون رقم اعشار)
  • ظرفیت سرمایش دستگاه (یر حسب کیلو وات تا دو رقم اعشار)
  • توان مصرفی دستگاه (برحسب کیلو وات تا دو رقم اعشار)
  • کلاس آب و هوایی
  • ظرفیت گرمایش دستگاه (برحسب کیلو وات تا دو رقم اعشار)
  • بازده حرارتی
  • ضریب عملکرد سرمایش
  • نام سازنده و مدل قسمت داخلی و بیرونی

کندانسور چیست؟

اجاق گاز و اجاق برقی

راهنمای خرید اجاق‌ برقی و گازی کم مصرف :

چه در حال سرخ کردن و پختن گوشت، مرغ، سبزیجات و یا هر مواد غذایی دیگری باشید تفاوتی ندارد و هر روز باید از اجاق گاز استفاده نمایید. اجاق گاز یکی از پر مصرف ترین دستگاهها در هر خانه‌ای می باشد و هر روز ساعات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه به نکاتی که در راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف برای انتخاب این دستگاه نیز ضروری است. در بسیاری از خانه ها برای تهیه‌ی نوشیدنی نیز ممکن است در طول روز کتری بر روی اجاق گاز قرار گیرد و به طور معمول روشن باشد. خرید یک اجاق جدید ممکن است یک تصمیم در هر چند سال یا دهه باشد و بنابراین یافتن اجاقی که برای مدت طولانی دوام بیاورد نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

چگونه می‌توانید بهترین اجاق‌های گازی یا بهترین اجاق‌های برقی را انتخاب و خریداری کنید؟

در اینجا ما نکاتی را برای همه چیز از خرید اجاق گاز کم مصرف تا تصمیم گیری در مورد اجاق گاز برقی توضیح داده‌ایم تا هم برای انتخاب اجاق گازی و برقی بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب این دستگاه چند نوع اجاق در دسترس ما قرار دارد. اجاق گازی، برقی و یا القایی. نکته‌ای که واضح است ابتدا انتخاب اجاق بر اساس نوع سوخت است. اگر فقط به برق دسترسی دارید که مشخص است و باید از نوع برقی را انتخاب کنید اما اگر امکان انتخاب دارید گزینه‌ی مناسب‌تر برای بهره وری و هزینه‌ی کمتر اجاق گازی می باشد.

از نظر بهره وری انرژی با انتخاب اجاق گازی در مقابل اجاق برقی شما نسبت به کسانی که از برق و… استفاده می کنند هزینه انرژی کمتری را متحمل می شوید. اجاق گازی سریعتر گرم می کند و هزینه کمتری دارد. اگر در بین گزینه های قابل انتخاب دستگاه فر خود تمیز شونده وجود دارد آن را بخرید. فر خود تمیز شونده عایق بهتری دارد و باعث می شود گرما در داخل دستگاه بهتر نگهداری شود و اجاق با مصرف انرژی کارآمدتری کار کند.

روی یک اجاق کانوکشن دار سرمایه گذاری کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا فر با قابلیت کانوکشن بهتر است؟ پاسخ کوتاه به این سوال بله است. با استفاده از اجاق با قابلیت کانوکشن که دارای یک فن است و به طور مداوم هوای گرم را در فضای فر به گردش در می آورد هر ماه در حدود 20 درصد انرژی کمتری مصرف خواهید کرد. زمانی که هوای گرم در فضای فر به گردش در می آید مواد در حال پخت خیلی سریعتر آماده می شوند. به جای اینکه فقط گرما مواد داخل فر را احاطه کند باد به آن می وزد و سریع‌تر و در دمای پایین‌تر پخته می‌شود.
در مقابل یک اجاق گاز القایی را در نظر بگیرید. اجاق‌های القایی از برق و کویل‌های مغناطیسی برای گرم کردن سریع تابه‌ها استفاده می‌کنند اما سطح باقیمانده خنک است تا اجاق گاز کارآمدتری داشته باشد.

اجاق گاز در مقابل اجاق برقی : کدام یک بازده انرژی بیشتری دارد؟

در بحث اجاق گاز در مقابل اجاق برقی، گاز برنده‌ی مشخص بازدهی است زیرا برای رساندن برق به اجاق گاز شما انرژی بیشتری نسبت به گاز مصرف می کنید. اما از نظر انتخاب و خرید همه چیز به سطح راحتی شما، اتصالات موجود در آشپزخانه و آنچه می خواهید بپزید بستگی دارد.

آیا اجاق های برقی بهتر از گازی هستند؟

پاسخ این سوال بستگی به شرایط دارد. مزایای اجاق‌های برقی براق امروزی شامل شیک بودن، قابلیت تمیز کردن آسان، کارکرد آسان و نصب ارزان‌تر نسبت به اجاق‌های گازی هستند. آنها همچنین پایدارترین سطوح کاری را ارائه می دهند و دارای فضای ذخیره سازی اضافی هستند که حتی بهترین اجاق گازها نیز چنین ویژگیهایی را ارائه نمی کنند. برای کسانی که زمان کمتری را در آشپزخانه می گذرانند اجاق برقی یک گزینه عالی است. از طرف دیگر اگر در آشپزخانه خود اتصال مناسبی دارید اجاق گازها به طور یکنواخت‌تر مواد را می پزند. شعله ها در ته و کناره های قابلمه و تابه پخش می شوند.

نکات صرفه جویی در مصرف انرژی برای استفاده از اجاق گاز :

پس از اینکه مقایسه‌ی اجاق گاز و اجاق برقی تمام شد و اگر انتخاب شما اجاق گازی بود و آن را خریداری کردید، جهت به حداکثر رساندن صرفه جویی در مصرف انرژی باید نحوه‌ی استفاده از لوازم خانگی را مطابق استانداردهای تعریف شده‌ی آن انجام دهید.

  • چندین غذا را همزمان بپزید. از قفسه های فر خود با برنامه استفاده کنید و چندین ظرف را همزمان در آن قرار دهید. در مصرف انرژی و زمان، صرفه جویی خواهید کرد!
  • تابه های سرامیکی یا شیشه ای را امتحان کنید. آنها گرما را بهتر از فلزی نگه می دارند. این بدان معنی است که می توانید غذاهای خود را با دمای کمتری بپزید.
  • از ویژگی خود تمیز شوندگی هوشمندانه استفاده کنید. بعد از پختن غذا، قابلیت خود تمیز شوندگی را روشن کنید. به این ترتیب انرژی کمتری برای گرم شدن مصرف می شود.
  • برای دیدن مواد داخل فر و جلوگیری از خروج گرما در فر را باز نکنید. باز کردن در فر باعث می‌شود فر شما انرژی بیشتری مصرف کند. برای دیدن داخل فر از چراغ فر استفاده کنید و درب فر را بسته نگه دارید تا پختن غذا تمام شود.
  • شعله‌ی فر اجاق را زود خاموش کنید. با استفاده از حرارت باقی مانده در فر می توانید پختن مواد را ادامه دهید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
  • ابتدا یخ مواد غذایی یخ زده‌ی خود را آب کنید. این به شما کمک می کند زمان پخت غذا را کاهش دهید و مصرف انرژی فر را کاهش دهید.
  • ظروف آشپزی شما بسیار با اهمیت است. به دنبال ظروفی باشید که کف و کناره های صاف و همچنین درپوش های محکم دارند. در این ظروف غذا به سرعت گرم و به خوبی طبخ می شود.
  • تابه را روی شعله هم اندازه قرار دهید. قابلمه‌ی کوچک را روی بزرگترین شعله قرار ندهید. اگر از یک تابه‌ی کوچک روی یک مشعل و شعله‌ی هم اندازه‌ی آن استفاده کنید بیش از 40 درصد گرمای تولید شده را هدر می دهید. برای تابه و قابلمه‌ی کوچک از شعله‌ی کوچک استفاده کنید.
  • گرمای شعله را ابتدا زیاد کنید. ابتدا مشعل خود را در حالت شعله‌ی بالا قرار دهید. سپس حرارت را کم کنید تا پخت مواد تمام شود. استفاده از گرمای حفظ شده باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  • مشعل های اجاق خود را همیشه تمیز کنید. سری های مشعل که به دلیل استفاده زیاد سیاه شده اند باعث می شوند تا مشعل ها کارایی کمتری داشته باشند. جرم های بر روی مشعل گرمای زیادی را جذب می کنند. یک ظرف مشعل یا شعله‌ی تمیز گرمای بیشتری را به ظروف شما منعکس می کند.
  • از استفاده‌ی همیشگی از فر خودداری کنید. ممکن است شما از قفسه‌ی فر اجاق به عنوان فضای ذخیره سازی سایر ظروف و… استفاده کنید تا یک وسیله پخت و پز. به شما باید بگوییم که این کار زیاد هم به ضرر شما نست و شاید هر زمان که امکان دارد بهتر است از مایکروویو با انرژی کارآمدتر استفاده کنید.

چه تصمیم به انتخاب یک اجاق گازی در مقابل برقی داشته باشید یا به دنبال خرید کم مصرف ترین اجاق گاز باشید امیدواریم در پایان این مقاله توانسته باشیم تا راهنمایی لازم برای خرید اجاق گاز یا اجاق کم مصرف را برای شما ارائه کرده باشیم.

تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون کم مصرف و نکات مهم صرفه جویی در مصرف انرژی :

انتخاب یک تلویزیون کم مصرف می تواند یک تصمیم مهم در صرفه جویی مصرف انرژی باشد. اگر مانند اکثر مردم هستید به احتمال زیاد زمان زیادی به تماشای تلویزیون می پردازید و صفحه نمایش آن در طول روز انرژی زیادی مصرف می کند. در بیشتر خانه ها تلویزیون در ساعتهای طولانی شبانه روز روشن است و به همین دلیل راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف در مورد تلویزیون نیز می تواند در کاهش مصرف انرژی و هزینه های انرژی موثر باشد. برخی از افراد نیز تلویزیون را تماشا نمی کنند اما آن را در طول روز بر روی شبکه های خبری و… تنظیم می کنند تا صدای آن را بشوند. از همین نکات می توان فهمید که تلویزیون یکی از پر مصرف ترین دستگاههای خانگی می باشد. تلویزیون‌ها می‌توانند مقدار قابل توجهی برق مصرف کنند حتی در زمانی که خاموش هستند. بنابراین تغییر عادات تلویزیونی شما به احتمال زیاد می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ی ماهانه‌ی انرژی هر خانواده‌ای شود.

هنگام انتخاب یک تلویزیون کم مصرف به چه نکاتی توجه کنیم :

عوامل متعددی در کاهش مصرف برق تلویزیون دخیل هستند. نکات زیر به شما کمک می کند تا کم مصرف ترین نوع تلویزیون را انتخاب کنید.

اندازه تلویزیون مورد نیاز خود را تعیین کنید. به طور کلی هرچه صفحه نمایش بزرگتر باشد تلویزیون شما انرژی بیشتری مصرف می کند. گیرنده و بلندگوهای تلویزیون به نسبت انرژی کمی مصرف می کنند اما صفحه نمایش چیزی است که واقعاً مصرف انرژی تلویزیون را تحت تاثیر قرار می دهد. انتخاب یک تلویزیون کم مصرف به معنای خرید تلویزیونی است که بزرگتر از نیاز واقعی شما نباشد (سایز و ابعاد صفحه).
کیفیت تصویر را در نظر بگیرید کیفیت تصویر تابعی از تعداد پیکسل های صفحه نمایش تلویزیون است. هر پیکسل انرژی مصرف می کند. یک صفحه نمایش 4K تعداد 8.29 میلیون پیکسل را نمایش می دهد که 4 برابر بیشتر از یک صفحه نمایش 1080p است. صفحه نمایش اشاره شده 4 برابر انرژی بیشتر برای نمایش نیاز دارد. توجه داشته باشید که بسیاری از سرویس های استریم هنوز فقط یک تصویر 720p ارسال می کنند. قبل از خرید برای تلویزیون 4K این موارد را در نظر داشته باشید که در واقع چقدر زمان صرف تماشای محتوای 4K می کنید.
به دنبال حالت های صرفه جویی در انرژی باشید. برخی از تلویزیون‌ها راه‌هایی برای کارآمدتر کردن دستگاه شما ارائه می‌دهند. ویژگی‌هایی مانند خاموش شدن خودکار در زمانی که هیچ‌کس تلویزیون تماشا نمی‌کند و از نورهای کم برای صفحه نمایش استفاده می کنند. این قابلیت باعث می شود تا میزان انرژی مورد نیاز هنگام روشن بودن دستگاه کاهش یابد. کم مصرف ترین نوع تلویزیون دارای ویژگی های صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.
برچسب های مصرف انرژی را با هم مقایسه کنید. این برچسب‌های استاندارد درک و مقایسه آمار مصرف انرژی مورد نیاز مانند هزینه‌های انرژی سالانه که تقریبی می باشد را ارائه می کنند. این برچسب های انرژی هنگام خرید یک دستگاه جدید به شما کمک می کنند تا به پاسخ سوالاتی در مورد میزان مصرف برق تلویزیون دست پیدا کنید. پس لازم است برچسب انرژی را بررسی کنید.
دیگر امکان جدید تلویزیونها قابلیت هوشمند تلویزیون می باشد. هوشمند بودن دستگاه یک راهکار خوب برای صرفه جویی در مصرف انرژی برای خانه های هوشمند می باشد. تلویزیون هوشمند متصل به بلندگوی هوشمند را می توانید از طریق راه دور یا طبق برنامه ای که تنظیم کرده اید کنترل کنید.

یک تلویزیون چقدر برق مصرف می کند؟

مصرف انرژی تلویزیون شما به فناوری، کیفیت ساخت و بهره وری انرژی آن بستگی دارد. تلویزیون های جدید بین 49 تا 101 کیلووات ساعت در سال مصرف می کنند. قبل از رفتن به خرید و انتخاب یک تلویزیون کم مصرف، راهنمای ما برای خرید لوازم کم مصرف را بررسی کنید.

چه چیزی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی تلویزیون می شود؟

برای کسب رتبه‌ی بهتر در مصرف انرژی یک تلویزیون باید به طور قابل توجهی بازده انرژی بیشتری نسبت به میانگین تنظیم شده در بازار که اغلب 25 درصد یا بیشتر است داشته باشد. در عین حال تلویزیون باید ویژگی ها و عملکرد یکسان یا بهتر از دیگر دستگاهها را ارائه دهد. در برخی موارد تلویزیون های کم مصرف هزینه بیشتری دارند اما نگران نباشید زیرا تفاوت قیمت آنها ممکن است به سرعت با صرفه جویی در مصرف انرژی جبران شود. البته مصرف انرژی و عملکرد قبل از اینکه محصول برچسب انرژی را دریافت کند اندازه گیری و تأیید می شود. با این اقدامات انتخاب یک تلویزیون کم مصرف بسیار ساده تر می شود.

آیا تلویزیون های جدید کم مصرف تر هستند؟

شاید از خود بپرسید که آیا تعویض تلویزیون قدیمی خود ارزشش را دارد یا خیر! آیا تلویزیون‌های جدید در مصرف انرژی کارآمدتر هستند تا جایی که خرید جدید با توجه به مصرف انرژی ارزان‌تر از نگاه داشتن دستگاه قدیمی شما باشد؟

پیشرفت های فناوری مصرف برق تلویزیون را به طور چشمگیری کاهش می دهد. مجموعه‌های جدید اغلب دارای کنترل روشنایی خودکار (ABC) هستند که نور محیط را حس می‌کند و روشنایی صفحه را به‌طور خودکار تنظیم می‌کند. تلویزیون‌های LED با نور پس‌زمینه کسری از الکتریسیته صفحه‌های LCD را که در تلویزیون‌های قدیمی‌تر یافت می‌شوند را مصرف می‌کنند. آخرین پیشرفت، دیودهای ساطع کننده نور آلی (OLED) است که صفحه نمایش های روشن تری را ارائه می دهند که هم صفحه نازک تر و هم کارآمدتر می باشد. البته با توجه به قیمت دستگاههای تلویزیون و هزینه‌ی برق مصرفی تعویض تلویزیون ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد و این توضیحات بیشتر برای افرادی است که قصد دارند دستگاه جدیدی خریداری کنند.

8 نکته برای کاهش مصرف برق تلویزیون :

کاهش مصرف برق تلویزیون ممکن است متوسط مصرف برق خانگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. رعایت نکات راهنمای خرید لوازم خانگی کم مصرف در مورد تلویزیون با توجه به موارد زیر امکان پذیر است. انتخاب یک تلویزیون کم مصرف شروع خوبی است، اما در اینجا اقدامات دیگری وجود دارد که می توانید برای صرفه جویی بیشتر انجام دهید :

  • تلویزیون خود را هنگامی که از آن استفاده نمی کنید خاموش یا از برق جدا کنید. از تلویزیون خود برای رفع تنهایی و فقط بودن صدای پس زمینه در محیط استفاده نکنید. یک رادیو انرژی کمتری مصرف می کند. خاموش کردن آن می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد یا بهتر است دستگاه را از برق جدا کنید تا مصرف انرژی پایان و کاهش زیادی یابد.
  • روشنایی صفحه تلویزیون خود را کاهش دهید. کاهش مصرف برق صفحه نمایش شما تاثیر زیادی بر مصرف برق دارد. وقتی روشنایی را کاهش می دهید، مصرف انرژی کاهش می یابد.
  • کنتراست صفحه نمایش خود را تنظیم کنید. کنتراست همچنین می تواند بر مصرف انرژی تأثیر بگذارد. می‌توانید مجموعه خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که هنگام نمایش «سیاه» پیکسل‌ها را خاموش کند، که با کاهش مصرف انرژی عمق تصویر تلویزیون شما را بهبود می‌بخشد.
  • تلویزیون خود را روی حالت صرفه جویی در مصرف انرژی تنظیم کنید. استفاده از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی به دستگاه شما اجازه می دهد تا به طور خودکار روشنایی و کنتراست صفحه را برای کاهش مصرف انرژی تنظیم کند.
  • از قابلیت تایمر خواب استفاده کنید. تایمر خواب زمانی را که ممکن است خوابتان ببرد و تلویزیون را تماشا نکنید ثبت می کند و آن را خاموش می کند.
  • از حالت آماده به کار یا استند بای استفاده کنید. مانند حالت خواب، این ویژگی زمانی را ثبت می کند که با تلویزیون خود تعاملی نداشته باشید و برای مدتی قبل از خاموش شدن در حالت خاموش شدن قرار می گیرد.
  • در صورت امکان به حالت خاموش بودن تصویر دستگاه را تنظیم کنید. اگر از مجموعه خود برای گوش دادن به صدای آن در پس زمینه استفاده می کنید نیازی به روشن کردن صفحه نمایش ندارید. می توانید با خاموش کردن صفحه نمایش و گوش دادن به برنامه های مورد علاقه خود در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی کنید.